Cum trag stângăcii o linie

Cum trag stângăcii o linie

Dacă le cereţi unor stângaci să îşi scrie prenumele şi să îl sublinieze, veţi observa că puţini sunt aceia care fac sublinierea de la stânga la dreapta. Cei mai mulţi îşi subliniază numele de la dreapta la stânga. În schimb, atunci când stângacii îşi folosesc mâna dreaptă la scris, subliniază sau trag linii începând de la stânga, în general. În urma unor astfel de experimente, putem ajunge la concluzia că gestul depinde mai mult de mâna folosită decât de modul de gândire.

Într-un articol publicat în 1901, medicul francez Georges Abt (1874-1961) descria două experimente legate de „scrierea în oglindă”, realizate din dorinţa de a demonstra tendinţa de a face, cu mâna stângă, mişcări centrifuge.

Primul experiment a constat în tragerea unei linii, cu mâna stângă şi cu ajutorul unei rigle:

rigla stângaci

25 de copii din 27 au făcut acest lucru, fără nicio ezitare, de la dreapta la stânga. Experimentul a fost repetat pe adulţi, cu aceleaşi rezultate.

Pentru al doilea experiment, trebuia  reprodusă  cu mâna stângă o curbă sinusoidală cu ajutorul hârtiei de calc.

Dintr-un grup de 7 adulţi, 5 au început spontan de la stânga la dreapta, şi doar 2 de la dreapta la stânga. Când li s-a cerut să repete experimentul, 2 din cei din prima grupă au urmat şi ei linia de la dreapta la stânga şi au declarat că li s-a părut mai uşor aşa.

Dintr-un alt grup, de 6 adulţi mai inteligenţi şi mai calculaţi, 5 au desenat de la dreapta la stânga. Dintre aceştia, 4 au declarat că au ales acest sens deoarece li s-a părut mai comod aşa. Al cincilea începuse de la stânga la dreapta, dar a schimbat sensul după un centimetru. În fine, al şaselea, cel care a mers de la stânga la dreapta, a spus că a ezitat, dar că a luat-o aşa datorită obişnuinţei de a scrie.

În această a doua probă, influenţa obişnuinţei de a scrie, cea care conduce în mod natural mâna spre partea stângă a hârtiei, este mai evidentă decât în precedenta. Din aceiaşi 27 de copii din primul experiment, doar 11 au calchiat sinusoida de la dreapta la stânga. Unul dintre ei a început de la stânga, dar după 2 cm s-a dus la dreapta şi a reluat de acolo.

În concluzie, şcoala ar trebui să fie mai atentă la astfel de „detalii” şi să se adapteze cu metode de scriere dedicate ambelor tipuri de elevi, atât dreptaci, cât şi stângaci.

Sursa http://www.lesgauchers.com

Dacă ți-a plăcut articolul, apreciază-l cu un share


Lasă un răspuns