You are currently viewing Scrierea în oglindă

Scrierea în oglindă

Scrierea în oglindă, obicei destul de frecvent întâlnit în rândul școlarilor mici, este o etapă normală și pasageră, de cele mai multe ori. Este des întâlnită la copiii stângaci.

Probabil că orice părinte este speriat atunci când îşi vede copilul scriind literele sau numerele… invers. Primul gând care îţi vine în astfel de cazuri este că suferă de dislexie care poate însemna dificultăţi de învăţare pentru copil. De aceea, e bine de ştiut că a scrie litere şi numere invers poate fi o etapă de dezvoltare normală în viaţa unui copil. Analizăm mai jos când şi dacă e cazul ca un părinte să fie îngrijorat de faptul că un copil scrie în oglindă. De-abia apoi ne putem gândi la tipurile de intervenţie necesară în astfel de cazuri.

Nu orice copil care scrie în oglindă faţă de restul are dislexie, deşi scrisul în oglindă este una dintre caracteristicile dislexicilor.

La majoritatea copiilor în vârsta de 3-7 ani se manifestă scrierea în oglindă, care este o etapă de asimilare a scrierii. Scăderea frecventei acestui fenomen se observă, de obicei, după 9-10 ani. Mișcările în oglindă sunt legate de insuficiența funcțională a corpului calos (a cărei funcție este de transmitere a informațiilor de la o emisferă la alta), care pe la vârsta de 10 ani ajunge nivelul maturității.

Când este normal pentru un copil să scrie în oglindă?

Literele în oglindă sunt comune printre copiii care abia învaţă să scrie. Nu este vorba doar de litere uşor de confundat precum B şi D, ci a tuturor literelor sau a  cuvintelor întregi. Un copil îşi poate scrie numele în întregime invers, fără să i se pară nimic neobişnuit. Sau poate scrie cu lejeritate cuvântul tata ca „atat”. Nu se poate spune cu certitudine de pe-acum dacă n-o să aibă şi alte dificultăţi mai târziu, însă în general este o fază de dezvoltare normală. Copiii sunt ocupaţi cu învăţarea la vârsta aceasta, iar bazele orientării corecte a literelor şi numerelor sunt încă în stadiu de proces.

Scrierea în oglindă ne arată cum învață, de fapt, copiii să scrie. Ei deprind, mai întâi, forma literei și abia apoi direcția de scris a acesteia. Creierul nu îşi formează complet noţiunea de dreapta şi stânga decât mai târziu. Asta înseamnă că cei mai mulţi copii vor scrie frecvent inversat la vârsta la care abia învață să scrie.

Este posibil ca stângacii să aibă nevoie de o perioadă mai lungă de consolidare a direcţionalităţii. Unii copii care scriu cu stânga îşi încep scrierea în colţul din dreapta sus al paginii. În condiţiile acestea, e normal ca un preşcolar stângaci să scrie literele invers. Dar chiar şi aşa, va trebui să interveniţi pentru a-l ajuta să înveţe să îşi scrie numele corect.

Aflați din articolul „Cum înveți un copil stângaci să scrie” tehnica de scris potrivită pentru un copil care scrie cu mâna stângă.

De ce scrie în oglindă un copil?

Cauzele inversării scrisului pot fi profunde şi complexe, dar printre ele putem găsi: confuzia direcţională, dificultăţile de percepţie a spaţiului şi problemele de vedere.

Primul lucru pe care trebuie să îl faceţi în cazul în care copilul dv. scrie consecvent în oglindă este un control la optometrist. Acesta va verifica acuitatea vizuală a copilului, precum şi mişcările globului ocular al acestuia, felul în care urmăreşte literele pe măsură ce le citeşte. Ar fi păcat să pierdeţi timpul în terapii complicate dacă problema copilului este doar una vizuală, de aceea e bine ca aceasă posibilitate să fie luată prima în calcul.

Confuzia direcţională

Direcţionalitatea este capacitatea copilului de a lucra de la stânga la dreapta într-o pagină. În limba română, începem un rând din partea stângă a paginii, îl urmăm până la capătul din dreapta, apoi ne întoarcem în partea stângă, pentru următorul rând. Pentru a avea această capacitate, copilul trebuie să îşi fi însuşit diferenţa dintre stânga şi dreapta, să fie conştient de linia mediană a corpului său, eventual să îşi cunoască mâna dominantă.

Putem spune că direcţionalitatea e bine consolidată atunci când copilul lucrează în mod constant de la stânga la dreapta într-o pagină, atât la nivel macro, cât şi la nivel micro.

Nivelul macro înseamnă că îşi mută atenţia de la stânga la dreapta, că citeşte şi scrie astfel. Nivelul micro înseamnă că şi face de la stânga la dreapta fiecare mişcare a creionului. Un copil poate să se mişte într-o pagină de la stânga la dreapta, dar să scrie mişcând creionul de la dreapta la stânga. De exemplu, poate să înceapă să scrie cifra 7 dintr-un anumit punct şi să continue către stânga, apoi să tragă diagonala în jos, către dreapta. Astfel, cifra 7 va ieşi inversată.

Aflați din acest articol cum fac stângăcii literele.

De ce continuă să scrie în oglindă un copil  după ce am verificat lucrurile de bază?

Există copii care continuă să scrie în oglindă şi după ce am verificat lucrurile de bază. Acest lucru poate fi explicat prin faptul că, odată ce aşa a început să scrie copilul, în creier i s-a format un automatism greu de inversat. Ce e de făcut în astfel de cazuri?

Avem două opţiuni:

  • Prima ar fi să exerseze scrierea corectă a literei/numărului în mod repetat. Indiferent de metodele multisenzoriale folosite pentru stabilirea unui nou tipar motric, repetiţia e necesară pentru ca vechiul tipar să dispară şi să fie înlocuit de cel nou. Chiar dacă copilul este conştient de felul în care ar fi corect să scrie, e nevoie ca acest lucru să se întâmple şi la nivel de automatism.
  • A doua opţiune ar fi învăţarea unui stil de scriere nou, şi anume cel legat. Astfel, copilul va pune bazele unei aptitudini noi, cu o fundaţie motrică nouă, construită corect. Scrisul legat are calitatea de a limita posibilitatea de a inversa literele.

Cu numerele, este o altă problemă, deoarece nu le putem scrie legat, ca pe litere. Deci nu putem folosi cea de-a doua strategie, ci doar pe prima, încercând să ne asigurăm, prin repetiţie, că scrierea numerelor se fixează corect, la nivel de automatism.

Cum prevenim scrierea în oglindă

Atunci când învățam copiii să scrie, când le explicăm ideea de înălțime și lățime, ce este un rând și unde e mijlocul lui, când îi învățăm orientarea spațială, trebuie să acordăm o atenție deosebită stângacilor. Lor le trebuie explicat minuțios unde este partea de sus și de jos a foii, stânga și dreapta, partea laterală, unde începe scrierea literei și unde se termină.

Dacă aveți un copil stângaci, încercați să va asigurați, și dvs. și învățătoarea, că de fiecare dată când copilul începe să scrie, să o facă de la stânga spre dreapta. E nevoie să-i amintiți frecvent acest lucru, sau chiar să îi marcați printr-un semn în stânga-sus a paginii, pentru că el să-și amintească de unde trebuie să înceapă.

Dat fiind faptul că la copiii stângaci cel mai frecvent întâlnim scrierea în oglindă, iată câteva exerciții pentru prevenirea acestui lucru:

  • Analiza vizuală a literei (în ce parte privește litera, din ce parte începe – stânga sau dreapta, din ce elemente este compusă).
  • Construirea literei din elemente, din bețișoare, cu analiza verbală a poziției fiecărui element din ea.
  • Desenarea și descrierea structurii literei – punctul de începere al literei îl însemnăm cu roșu, cu săgeți negre indicăm direcțiile de scriere.
  • Compararea literelor cu figuri, obiecte similare.
  • Evidențierea literei corecte din altele scrise în oglindă
  • Evidențierea obiectelor ce privesc într-o direcție de celelalte ce au altă direcție: stânga sau dreapta.
  • Evidențierea literei din șirul altora ce se aseamănă între ele: l–e-f-l-b-d-le-b; b–l-d-j-g-b-d-l-f.
  • Evidențierea cuvintelor ce conțin litere optic asemănătoare: balon – dragon– palton, daltă – fată, balon – baston, dragoste – dragon – veston.
  • Evidențierea literelor perechi din șirul cuvintelor prezentate: g-d- gard, drum, fard, gumă, gară, dulap, roade, goană.
  • Compunerea unei figuri după exemplul dat, apoi după modelul memorat.

Este important ca pe toată această perioada, atât copilul, cât și părintele să aibă răbdare și încredere, iar în cazul în care copilul este stângaci, informați-vă cu privire la aspectele ce țin de tehnica potrivită de scris, pentru a-l ajută să își corecteze scrisul în oglindă.

În concluzie

Este normal pentru un şcolar să scrie litere şi cifre în oglindă. Ba chiar pot să inverseze cuvinte întregi. De asemenea, acesta este un lucru normal atunci când încep școala. Dacă însă e în continuare frecvent, trebuie să ne ridice un semn de întrebare. Printre altele, o cauză des întâlnită este confuzia direcţională. Nu trebuie să ne lăsăm copiii să insiste în scrierea inversată, deoarece astfel se creează automatisme nesănătoase în creierul lor, care vor fi greu de inversat ulterior. Trebuie să lucrăm împreună cu ei, prin repetarea consecventă a scrierii corecte, pentru a-i ajuta să pună fundaţii sănătoase orientării scrierii lor.

Biografie – Educatiecudragoste.ro, thehappyhandwriter.co.za, Tatiana Grosu – copilul stângaci în şcoală.

This Post Has One Comment

Lasă un răspuns