You are currently viewing Dezvoltarea abilitaților de scriere ale copilului preșcolar stângaci

Dezvoltarea abilitaților de scriere ale copilului preșcolar stângaci

Cum puteți sa contribuiți, ca părinți, la dezvoltarea abilitaților de scriere ale copilului preșcolar stângaci? Iată câteva repere pe care le puteți lua în considerare.

Dezvoltarea abilitaților de scriere ale copilului preșcolar nu înseamnă că acesta trebuie să învețe să scrie înainte să meargă la scoală. În spatele gestului aparent simplu de a scrie se află o mulțime de factori de care nu ne dăm seama.

Așa cum avem nevoie de multe blocuri pentru a construi un turn impresionant, tot așa este nevoie de dezvoltarea multor abilitați fundamentale pentru a stăpâni scrisul de mână. Pentru a fi pregătit să învețe sa scrie, un copil are nevoie sa îi fie bine dezvoltată musculatura degetelor pentru a putea ține în mână un instrument de scris . De asemenea, el trebuie sa poată sa își ia un reper imaginar pe hârtie pentru a putea desena, colora sau scrie. O buna coordonare ochi-mână este necesara și e o condiție premergătoare necesara activității de scriere. Scrisul de mână este ca blocul cel mai de sus al unui turn. Nu putem plasa blocul de sus decât dacă blocurile anterioare au fost plasate corespunzător. Pe acestea, și pe multe alte abilitați, putem începe să construim turnul nostru care începe cu mâzgălituri pe o foaie de hârtie și este finalizat cu formarea literelor și scrierea unor texte de mare amploare.

Dezvoltarea abilitaților de scriere

Copiii încep să înțeleagă importanța scrisului și chiar încep sa scrie în joacă încă de la vârsta de 4 ani. Înainte de această vârsta, ei se bucură sa deseneze forme viu colorate și orice încercare de a mânui o pensulă sau un creion ar trebui încurajată.

Pictatul cu degetele este o modalitate excelentă pentru copii de a experimenta modul în care mâinile lor pot crea forme și cum pot să-și controleze mișcările mâinilor. Întindeți o mulțime de ziare pe jos și lăsați copilul să își facă de cap și sa picteze cu degetele.

Copiii vor picta cu ambele mâini pentru început și își vor folosi toate degetele, dar, cu timpul, vor progresa și își vor înmuia doar degetul arătător în acuarele și vor folosi un singur deget pentru a picta. Încurajați-i sa deseneze cercuri mari, spirale și linii ondulate. Toate aceste mișcări ajuta la dezvoltarea abilitaților de scriere ale copilului preșcolar. Dar nu încercați să-i influențați ce mână sa folosească.  Este, de asemenea, destul de normal să folosească ambele mâini în această etapă. Încurajați-i să vorbească despre ceea ce desenează, pentru a stimula legătura dintre mână și limbaj.

O cutie cu nisip oferă un alt mod distractiv de a exersa desenul. Desenatul în nisip, folosind degetul arătător iar restul degetelor ținute într-un pumn relaxat, este un precursor ideal pentru atunci când vor începe sa scrie, deoarece aceasta mișcare seamănă foarte bine cu prinderea corectă a unui creion. Degetul arătător este cel care dictează mișcarea pe nisip, în timp ce celelalte degete oferă doar aderență și suport. De asemenea, încurajați-i să țină mâna sub desen, mai degrabă, decât lângă sau deasupra desenului.

Poziția corecta a mâinii

Alegeți creioane, creioane de colorat, pensule groase, supradimensionate, deoarece creioanele subțiri și delicate sunt mai greu de controlat de mâinile micuțe ale preșcolarilor. O mulțime de producători fac acum creioane triunghiulare în locul celor hexagonale sau rotunde, iar acestea sunt grozave pentru preșcolarii stângaci. Forma lor triunghiulara încurajează o bună prindere a creionului de către stângaci, între degetul mare și arătător, iar cea de a treia latură a creionului se sprijină pe degetul mijlociu care oferă control. Deși nu este importantă la această vârstă fragedă, această poziție ii va fi de mare ajutor copilului atunci când va începe să formeze literele. Stângacii împing creionul pe hârtie, iar orice altă poziție a mâinii duce la acoperirea scrisului și la murdărirea hârtiei.

Citiți aici mai multe despre probleme de scris des întâlnite la stângaci.

Această poziție durează un timp până se dezvoltă, deoarece stângacii apucă adesea instrumentele de scris, într-o primă faza, cu toate degete, dar dacă sunteți conștienți că scopul final este o poziție corectă a mâinii, încurajați copilul să adopte aceasta poziție pe măsură ce motricitatea lui de se dezvoltă. Puteți sa ii dați propriul exemplu, folosindu-vă mână stângă pentru a scrie sau a desena (oricât de ciudat ar părea dacă sunteți dreptaci) și încurajați copilul să vă imite poziția mâinii. Corectați-l ușor, cu multe laude, altfel riscați să amânați momentul în care copilul va scrie.

Mișcarea ritmică

Așezați întotdeauna la îndemână creioane, pensule, jucării în fața copiilor, astfel încât aceștia să poată ajunge cu ușurință la ele cu oricare dintre mâini, și nu vă faceți griji, își vor schimba des mâna când încearcă pentru prima dată să deseneze.

Oricând este posibil, oferiți-i copilului stângaci ocazia de a desena relaxat, folosind o coală mare de hârtie, fie pe podea, fie, ideal folosiți o tablă. Încurajați-l sa facă mișcările ample. Modelele cu cercuri și spirale continue, care vor duce ulterior la formarea literelor, sunt foarte bune, la fel și liniile ritmice sus/jos, înainte/înapoi, în zig-zag de-a lungul paginii. Puneți puțină muzică și încercați sa faceți copilul să deseneze după ritm. Mișcarea ritmică este foarte importantă pentru cursivitate, astfel că modelele ar trebui desenate rapid. Progresați apoi către valuri mari, nori pufoși, șine de tren, sau oricare alte tipare sau forme care au elementele unor litere în ele.

Direcția de scriere

Veți observa ca preșcolarul dvs. stângaci trasează adesea linii orizontale de la dreapta la stânga și face cercuri în sens invers acelor de ceasornic, trăgând creionul spre el. Stângacii fac această mișcare întrucât creionul întâmpina mai puțină rezistență. Acest lucru este perfect normal pentru linii mici, deoarece acestea pot fi încorporate în scrierea cursivă fără nicio dificultate mai târziu. Cu toate acestea, odată ce copilul dumneavoastră progresează la modelele mai ample și începe sa formeze litere, trebuie sa ii explicați ca scrierea se face de începând din partea stângă a paginii. Aceasta este o direcție nefirească pentru stângaci și trebuie să devină un obicei învățat din timp.

Este destul de obișnuit ca stângacii să înceapă sa scrie sau sa deseneze din partea dreapta paginii, formând adesea litere în oglindă care se pot citi perfect. Un autocolant mic sau un mic semn desenat în partea stângă sus a paginii este util pentru a le reaminti de unde să înceapă. Puteți sa ii obișnuiți cu sensul stânga-dreapta în mai multe moduri – puteți sa jucați jocuri de construire a cuvintelor sau va puteți încuraja copilul să urmeze cu degetul cuvintele din cărțile de povești.

Dezvoltarea abilitaților de scriere
Etapele pe care le parcurge un copil, începând cu mâzgălituri până la texte de mare amploare

Nu faceți niciodată din scris o corvoadă

Deși nu este necesar și nici recomandabil să lucrați prea mult cu copilul înainte de a începe școala, acesta poate fi ghidat cu blândețe de către părinte care îi poate pune bazele fundamentale pentru scris, lucru care îi va fi de mare ajutor ulterior, cu condiția ca accentul să fie pus pe distracția de a crea diverse modele și forme. Puteți pune accent în jocurile de acasă pe următoarele lucruri:

  • Sa nu țină creionul prea strâns
  • Sa prindă creionul între degetul mare și arătător, nu cu tot pumnul
  • Sa tina hârtia înclinată în partea stângă
  • Semnele și desenele sa le facă de la stânga la dreapta.

Este mult mai important să vă concentrați asupra dezvoltarea abilităților premergătoare de scriere,  decât să încercați să învățați să scrie un copil care nu este pregătit, așa că abordați acest subiect numai atunci când copilul dumneavoastră pare dispus și interesat să învețe. Nu faceți niciodată din scris o corvoadă, exersați doar câteva minute la început și la primul semn de stres sau oboseală, treceți la o altă activitate.

Sursa foto www.thehappyhandwriter.co.za


Lasă un răspuns