You are currently viewing Copil stângaci sau dreptaci? Stabilirea lateralităţii

Copil stângaci sau dreptaci? Stabilirea lateralităţii

Copil stângaci sau dreptaci? Ce e bine să știm despre mâna dominantă a copilului și cum aflăm care este ea? Iată câteva informații utile în acest articol.

Aproape fără să-și dea seama, copiii folosesc o mână preferențial, dacă privesc prin obiectivul unui aparat de fotografiat, folosesc unul din ochi, sau când lovesc o minge, o fac de obicei cu același picior. Există o parte a corpului pe care o folosesc mai mult decât cealaltă. Astfel, exista mai multe tipuri de dominanțe:

  • Dominanța manuală: preferința de a folosi una din mâini atunci când apucă sau ridică obiecte, când scriu, etc.
  • Dominația piciorului: preferința de a folosi un anume picior atunci când lovesc o minge, când stau într-un picior etc.
  • Dominanța auditivă: tendința de a folosi mai mult o ureche sau cealaltă pentru a asculta, a își pune căștile etc.
  • Dominanța oculară sau vizuală: definit de ochiul dominant atunci când privesc.

Pentru a determina acest lucru, puteți încerca să aplicați copilului un test simplu. Acesta se numește testul Harris și furnizează date care permit stabilirea tipului de lateralitate pe coordonatele ochi-mână-picior.

Mâna dominantă

Pentru a stabili care este mâna dominantă se va cere copilului să mimeze acțiunile de mai jos. El este în picioare, fără niciun obiect în mână.

Îi puteți spune: „ Tu te vei preface că faci ceea ce te rog eu.”

Se va nota la fiecare item mâna cu care mimează mişcarea respectivă.

  1. Cum ciocăneşti la uşă ? Arată-mi !
  2. Cum faci cu mâna „ la revedere” când te desparţi de un prieten care pleacă? Arată-mi!
  3. Cum îţi deschei nasturii cu o mână ? Arată-mi !
  4. Cum tai cu foarfeca ? Arată-mi!
  5. Cum îţi piepteni părul ? Arată-mi !
  6. Cum bei apă cu paharul ? Arată-mi!
  7. Cum arunci o minge ? Arată-mi !
  8. Cum răsuceşti cheia în broască ? Arată-mi !
  9. Cum te speli pe dinţi ? Arată-mi !
  10. Cum faci „sâc” unui prieten ? Arată-mi ! (la această probă examinatorul va arăta el întâi mişcarea : un pumn deasupra celuilalt, schimbând foarte rapid când o mână, când cealaltă deasupra). Se va nota mâna al cărei pumn se aşează deasupra celeilalte.

NOTAREA  :

  • D – când  9  – 10  probe au fost efectuate cu mâna dreaptă;
  • d –  când  7 – 8  probe au fost efectuate  cu mâna dreaptă;
  • S –  când  9 – 10 probe au fost efectuate cu mâna stângă;
  • s –  când   7 – 8 probe  au fost efectuate cu mâna stângă.
  • A –  când  5 – 6  probe au fost efectuate cu  una din mâini;

Ochiul dominant

Dominanța oculară ne afectează pe toți, asta pentru că fiecare dintre noi avem un ochi dominant și un ochi non-dominant. Doar foarte rar ambii ochi domină în același timp.

  1. Se cere copilului să privească în diferite direcţii ale camerei printr-un orificiu de 1 cm diametru, aflat în centrul unui carton de  25 / 15 cm.
  2. Se cere copilului să privească cât mai departe printr-un tub lung, confecţionat din carton (de exemplu, aflat în faţa geamului să se uite la un copac sau la o casă aflată în depărtare).
  3. I se cere să privească pe gaura cheii să vadă dacă se află cheia în broască de partea cealaltă.

NOTAREA

  • D – dacă toate cele trei încercări sunt efectuate cu ochiul drept.
  • S –  dacă toate cele trei încercări  sunt efectuate cu ochiul  stâng.
  • d –  dacă  numai  două  încercări  sunt efectuate cu ochiul drept.
  • s – dacă  numai două încercări sunt efectuate cu ochiul  stâng.
  • A – când 3 sau 2 încercări sunt efectuate cu ambii ochi deodată sau când una este cu ochiul drept, cealaltă probă este efectuată cu ochiul stâng iar a treia cu ambii ochi.

Citiți aici mai multe despre ochiul dominant.

Piciorul dominant

Pentru a stabili care este piciorul dominant se va cere copilului să mimeze acțiunile de mai jos.

  1. I se va cere copilului să şuteze într-o minge.
  2. Se va cere copilului să se urce pe un scăunel.
  3. Se va cere să sară într-un picior (şotronul ) pe o anumită distanţă.

NOTAREA :

  • D – când toate cele trei probe au fost efectuate cu piciorul drept.
  • S – când toate probele au fost efectuate cu piciorul stâng.
  • d – când numai două probe sunt efectuate cu piciorul drept.
  • s – când numai două probe sunt efectuate cu piciorul stâng.

Formula lateralităţii

  • D D D – dreptaci  complet cu lateralitate stabil definitivată.
  • S S S  –   stângaci  complet  cu  lateralitate  stabil definitivată.
  • d d d  –   dreptaci complet cu lateralitate  parţial definitivată.
  • s s s   –    stângaci  complet  cu  lateralitate  parţial definitivată.
  • D S D ,  SDS, SDD, DSS – lateralitate oculo – manuală  încrucişată  şi stabil  definitivată.
  • dsd, ssd, Dss, sDs, sdD etc,  –  lateralitate  oculo – manuală încrucişată şi parţial definitivată ( pentru  mână , ochi , picior. )
  • SSD,  DDS – lateralitate oculo – manuală omogenă ( stângaci sau dreptaci atât pentru mână cât şi pentru ochi) stabil definitivată.
  • ddD,  ssD, ddS, dDs,  dDd, dDd, SSd,  sSs,  ssS – lateralitate omogenă parţial  definitivată.

Formula exprimă aşadar pentru cine este lateralitatea parţial definitivată. De exemplu : dDd – dreptaci complet cu lateralitate parţial definitivată pentru mână şi picior.

Citiți aici mai multe despre lateralitate.

Lasă un răspuns