Copii stângaci

Copil stângaci sau dreptaci? Stabilirea lateralităţii

copil stângaci sau dreptaci

Copil stângaci sau dreptaci? Ce e bine să știm despre mâna dominantă a copilului și cum aflăm care este ea? Iată câteva informații utile în acest articol.

Aproape fără să-și dea seama, copiii folosesc o mână preferențial, dacă privesc prin obiectivul unui aparat de fotografiat, folosesc unul din ochi, sau când lovesc o minge, o fac de obicei cu același picior. Există o parte a corpului pe care o folosesc mai mult decât cealaltă. Astfel, exista mai multe tipuri de dominanțe:

  • Dominanța manuală: preferința de a folosi una din mâini atunci când apucă sau ridică obiecte, când scriu, etc.
  • Dominația piciorului: preferința de a folosi un anume picior atunci când lovesc o minge, când stau într-un picior etc.
  • Dominanța auditivă: tendința de a folosi mai mult o ureche sau cealaltă pentru a asculta, a își pune căștile etc.
  • Dominanța oculară sau vizuală: definit de ochiul dominant atunci când privesc.

Pentru a determina acest lucru, puteți încerca să aplicați copilului un test simplu. Acesta se numește testul Harris și furnizează date care permit stabilirea tipului de lateralitate pe coordonatele ochi-mână-picior.

Mâna dominantă

Pentru a stabili care este mâna dominantă se va cere copilului să mimeze acțiunile de mai jos. El este în picioare, fără niciun obiect în mână.

Îi puteți spune: „ Tu te vei preface că faci ceea ce te rog eu.”

Se va nota la fiecare item mâna cu care mimează mişcarea respectivă.

  1. Cum ciocăneşti la uşă ? Arată-mi !
  2. Cum faci cu mâna „ la revedere” când te desparţi de un prieten care pleacă? Arată-mi!
  3. Cum îţi deschei nasturii cu o mână ? Arată-mi !
  4. Cum tai cu foarfeca ? Arată-mi!
  5. Cum îţi piepteni părul ? Arată-mi !
  6. Cum bei apă cu paharul ? Arată-mi!
  7. Cum arunci o minge ? Arată-mi !
  8. Cum răsuceşti cheia în broască ? Arată-mi !
  9. Cum te speli pe dinţi ? Arată-mi !
  10. Cum faci „sâc” unui prieten ? Arată-mi ! (la această probă examinatorul va arăta el întâi mişcarea : un pumn deasupra celuilalt, schimbând foarte rapid când o mână, când cealaltă deasupra). Se va nota mâna al cărei pumn se aşează deasupra celeilalte.

NOTAREA  :

  • D – când  9  – 10  probe au fost efectuate cu mâna dreaptă;
  • d –  când  7 – 8  probe au fost efectuate  cu mâna dreaptă;
  • S –  când  9 – 10 probe au fost efectuate cu mâna stângă;
  • s –  când   7 – 8 probe  au fost efectuate cu mâna stângă.
  • A –  când  5 – 6  probe au fost efectuate cu  una din mâini;

Ochiul dominant

Dominanța oculară ne afectează pe toți, asta pentru că fiecare dintre noi avem un ochi dominant și un ochi non-dominant. Doar foarte rar ambii ochi domină în același timp.

  1. Se cere copilului să privească în diferite direcţii ale camerei printr-un orificiu de 1 cm diametru, aflat în centrul unui carton de  25 / 15 cm.
  2. Se cere copilului să privească cât mai departe printr-un tub lung, confecţionat din carton (de exemplu, aflat în faţa geamului să se uite la un copac sau la o casă aflată în depărtare).
  3. I se cere să privească pe gaura cheii să vadă dacă se află cheia în broască de partea cealaltă.

NOTAREA

  • D – dacă toate cele trei încercări sunt efectuate cu ochiul drept.
  • S –  dacă toate cele trei încercări  sunt efectuate cu ochiul  stâng.
  • d –  dacă  numai  două  încercări  sunt efectuate cu ochiul drept.
  • s – dacă  numai două încercări sunt efectuate cu ochiul  stâng.
  • A – când 3 sau 2 încercări sunt efectuate cu ambii ochi deodată sau când una este cu ochiul drept, cealaltă probă este efectuată cu ochiul stâng iar a treia cu ambii ochi.

Citiți aici mai multe despre ochiul dominant.

Piciorul dominant

Pentru a stabili care este piciorul dominant se va cere copilului să mimeze acțiunile de mai jos.

  1. I se va cere copilului să şuteze într-o minge.
  2. Se va cere copilului să se urce pe un scăunel.
  3. Se va cere să sară într-un picior (şotronul ) pe o anumită distanţă.

NOTAREA :

  • D – când toate cele trei probe au fost efectuate cu piciorul drept.
  • S – când toate probele au fost efectuate cu piciorul stâng.
  • d – când numai două probe sunt efectuate cu piciorul drept.
  • s – când numai două probe sunt efectuate cu piciorul stâng.

Formula lateralităţii

  • D D D – dreptaci  complet cu lateralitate stabil definitivată.
  • S S S  –   stângaci  complet  cu  lateralitate  stabil definitivată.
  • d d d  –   dreptaci complet cu lateralitate  parţial definitivată.
  • s s s   –    stângaci  complet  cu  lateralitate  parţial definitivată.
  • D S D ,  SDS, SDD, DSS – lateralitate oculo – manuală  încrucişată  şi stabil  definitivată.
  • dsd, ssd, Dss, sDs, sdD etc,  –  lateralitate  oculo – manuală încrucişată şi parţial definitivată ( pentru  mână , ochi , picior. )
  • SSD,  DDS – lateralitate oculo – manuală omogenă ( stângaci sau dreptaci atât pentru mână cât şi pentru ochi) stabil definitivată.
  • ddD,  ssD, ddS, dDs,  dDd, dDd, SSd,  sSs,  ssS – lateralitate omogenă parţial  definitivată.

Formula exprimă aşadar pentru cine este lateralitatea parţial definitivată. De exemplu : dDd – dreptaci complet cu lateralitate parţial definitivată pentru mână şi picior.

Citiți aici mai multe despre lateralitate.

Back to list

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *