Există un model de caiet pentru stângaci, care respectă normele urmate de dreptaci, iar metodele după care copilul stângaci poate deprinde scrierea nu diferă cu nimic de cele utilizate de către copiii dreptaci.
Când este vorba de scrierea de mână, școala românească oferă confort dreptacilor. Metodele de predare a scrierii sunt potrivite aproape exclusiv celor care scriu cu mâna dreaptă. Rar găsim câte un cadru didactic care să scrie cu mâna stângă și să poată exemplifica, pe caietul copilului, forma semnului grafic al literei cu mâna stângă.
Elevii stângaci mizează pe imaginea literei mai mult decât pe motricitatea mâinii în scrierea literei. Dacă mai acum câțiva ani a fi stângaci era un supliciu, pentru că în formarea școlară (nu numai românească) era impusă stângacilor deprinderea scrierii cu mâna dreaptă, prin metode nu tocmai ortodoxe, azi știm că este vorba doar de forța creierului, cu care acesta se impune și se manifestă prin emisfera dreaptă sau stângă, adică ceea ce numim lateralitate.
Citește aici mai multe despre lateralitate.
Particularități în scrierea cu mâna stângă
Elevului dreptaci îi vine mult mai la îndemână scrierea de la stânga la dreapta decât celui stângaci și de aceea, în folosirea instrumentului de scris elevul dreptaci trage instrumentul cu care scrie spre dreapta, pe când elevul stângaci împinge instrumentul de scris înspre dreapta.
Citește aici despre cum fac stângăcii literele.
În plus, scrierea cursivă se face pe modele de caiete cu înclinare spre dreapta, caietele de tip I și tip II, înclinare neadecvată motric stângacilor, deci sursă de stres pentru aceștia.
Elevii stângaci au întâmpinat și încă întâmpină dificultăți în deprinderea scrierii cursive pe caiete tip I. Evident că școala pretinde ca toți elevii să obțină aceleași rezultate. Stângacii, însă, sunt penalizați în procesul de evaluare școlară, deoarece niciodată trasul nu poate fi echivalent cu împinsul (literelor, în cazul acesta), deși rezultatul ar fi același: știu să scriu!
Caiet pentru stângaci
Și totuși, există un model de caiet cu liniatură pentru stângaci, care respectă normele urmate de dreptaci, iar metodele după care copilul stângaci poate deprinde scrierea nu diferă cu nimic de cele utilizate de către copiii dreptaci.
Acest nou tip de caiet poate fi folosit și la clasă și oferă tuturor elevilor aceleași condiții de lucru. Mai mult decât atât, acest caiet poate fi folosit și la clasă, fără a fi necesare schimbări în metodologia de predare și evaluare, permițând astfel cadrului didactic să unifice procesul de învățare și să ofere tuturor elevilor aceleași șanse de a-și dezvolta abilitățile de scriere.
Metodele de deprindere a scrierii pentru copiii stângaci nu diferă cu nimic de cele utilizate de către copiii dreptaci, ci depind în principal de abilitățile și preferințele fiecărui copil. De exemplu, pentru a ajuta copiii stângaci să-și dezvolte abilitățile de scriere, este important să li se ofere instrumente de scris adecvate, precum stilouri cu vârf special pentru stângaci, creioane, dar și să li se ofere un suport adecvat.
De asemenea, este important să li se ofere timp și răbdare în procesul de învățare, deoarece copiii stângaci pot avea nevoie de mai mult timp pentru a deprinde tehnica corectă de scriere. Este important să li se ofere oportunități de a exersa și de a-și dezvolta abilitățile de scriere într-un mod care să li se potrivească, astfel încât să se simtă confortabil și încrezători în propriile abilități.
Caietul special pentru stângaci este un pas important în direcția egalității în educație, oferindu-le copiilor stângaci aceleași condiții de lucru ca și colegilor lor dreptaci. Mai mult decât atât, acest caiet este un exemplu de inovație și de adaptare la nevoile specifice ale copiilor stângaci în procesul de învățare. Este important ca sistemul de învățământ să țină cont de nevoile diferite ale copiilor și să ofere soluții adaptate, astfel încât toți elevii să aibă șanse egale de a se dezvolta și a-și realiza potențialul.
Este încurajator să vedem că există astfel de inițiative care vin în ajutorul copiilor stângaci și sperăm că acestea vor fi adoptate pe scară largă în sistemele de învățământ din întreaga lume. În plus, este important să ne amintim că dreptul la educație și de calitate este un drept universal, iar eforturile noastre în direcția acestui obiectiv nu ar trebui să se oprească niciodată.
Propunerea acestui tip de caiet a venit din partea prof. dr. Mariana Mion Pop, cea care a realizat și un ghid în acest sens: „Deprinderea scrierii cursive cu mâna dreaptă și stângă”, ghid din care au fost extrase și aceste informații.